„Gdzie słyszysz śpiew, tam śmiało wstąp, tam dobre serca mają. Bo ludzie źli, ach, wierzaj mi, ci nigdy nie śpiewają”
Johann Wolfgang Goethe
Zajęcia umuzykalniające to jedna z wielu form terapii w Zespole Szkół nr 3 we Włocławku. Zajęcia te wdrażają dziecko do ładu i porządku, kiedy przyswaja sobie kolejność ruchów w zabawie lub tańcu. Dziecko myśli i koncentruje uwagę, pokonuje trudności, uaktywnia się, wdraża do szybkiej orientacji i decyzji. Zbiorowe zajęcia umuzykalniające wywierające korzystny wpływ na dzieci nieśmiałe. Wszystkie formy zajęć umuzykalniających kształcą wrażliwość estetyczną dziecka, wzbudzają jego zamiłowania do śpiewu, muzyki i ruchu przy muzyce. Praca indywidualna z dzieckiem stwarza możliwość wykrycia ewentualnych zadatków zdolności muzycznych, a także sprzyja przełamywaniu barier nieśmiałości czy niezręczności fizycznej. Przez zajęcia umuzykalniające dziecko zdobywa różne umiejętności: uczy się śpiewać, słuchać, poruszać się zgodnie z muzyką w zabawie, tańcu, "muzykować" na instrumentach. Oddziaływanie muzyki na dzieci niepełnosprawne przynosi także wiele korzyści z punktu widzenia rozwoju intelektualnego, angażując wysiłek w celu poznania, ucząc słyszenia i poznania. Z punktu widzenia rozwoju uczuć i wrażliwości daje ono zaspokojenie tym uczniom pewnych potrzeb życia wewnętrznego. Natomiast, z punktu widzenia wychowania zdrowotnego muzyka i ruch stanowi źródło radości, odprężenia i wyładowania energii. Muzyka stwarza szczególne warunki dla aktywności dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Pobudza apatycznych, organizuje nadruchliwych, ułatwia przełamywanie kompleksów i pokonywanie lęków. Prowadzi do silnego poczucia związku z grupą bez konieczności naginania się, kompromisów czy rezygnacji z własnego "ja". To właśnie w kontakcie z muzyką uczeń niepełnosprawny ma okazję wyrażania swoich uczuć i myśli - od krzyku, płaczu, skakania i tańczenia, kołysania się, rytmicznego chodu, nucenia, poprzez prostą piosenkę i pieśń.
CEL OGÓLNY: Dziecko poprzez muzykowanie tworzy, bawi się, rozwija swoją osobowość oraz czerpie radość z własnych działań.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- rozbudzanie zamiłowań do muzyki,
- rozbudzanie zamiłowania do muzykowania indywidualnego lub zespołowego,
- rozwijanie uzdolnień muzycznych: słuchu, poczucia rytmu,
- nabycie przez uczniów teoretycznych i praktycznych umiejętności muzyczno-tanecznych,
- rozwijanie harmonii i estetyki ruchów,
- kształcenie świadomości własnego ciała,
- budzenie i rozwijanie ekspresji artystycznej i ruchowej,
- kształcenie wyobraźni i inwencji twórczej w zakresie czynnego muzykowania,
- rozwijania sprawności koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej,
- budzenie dziecięcej twórczej aktywności i radości,
- zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu i zabawy przez dzieci,
- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie,
- tworzenie pozytywnych relacji miedzy uczniami.
FORMY UMUZYKALNIANIA
Ze względu na ograniczony rozwój dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, ich aktywność muzyczna w szkole rozwija się przez realizację czterech form działalności:
- śpiewanie piosenek,
- grę na instrumentach perkusyjnych,
- ruch przy muzyce,
- słuchania muzyki
ŚPIEWANIE PIOSENEK
- przestrzeganie prawidłowej postawy podczas śpiewu,
- rytmiczne recytowanie słów tekstów, zagadek
- śpiewanie piosenek ze słuchu
- kształcenie prawidłowego oddechu i emisji głosu
GRA NA INSTRUMENTACH
- poznanie zjawisk akustycznych tj.: tupanie, klaskanie, pstrykanie, kląskanie,
- granie prostych akompaniamentów na instrumentach perkusyjnych,
- muzykowanie w zespołach instrumentalnych, instrumentalno-wokalnych.
RUCH PRZY MUZYCE
- gry i zabawy taneczne: zabawy rytmiczne, taneczne, porządkowe, orientacyjne
- gry i zabawy ze śpiewem i gestem,
- korelacja ruchów rąk i nóg,
- sygnały muzyczne i reagowanie ruchem na ich zmiany,
- realizacja ruchowa schematów rytmicznych i piosenek.
SŁUCHANIE MUZYKI
- słuchanie muzyki mechanicznej; nagrania magnetofonowe i płytowe,
- określanie zmian tempa, dynamiki i artykulacji,
- rozpoznawanie brzmienia poznanych instrumentów muzycznych,
- rozpoznawanie zjawisk akustycznych i głosów ludzkich
TWORZENIE MUZYKI
- ekspresja własna: spontaniczna aktywna twórczość,
- improwizacja kierowana podporządkowana dyscyplinie wybranego elementu muzycznego,
- improwizacja muzyczna na instrumencie,
- improwizacja ruchem do piosenek,
- tworzenie akompaniamentów rytmicznych do wierszy, zagadek.